FAQ

1. Jakie są zasady rekrutacji do projektu?

    Rekrutacja do projektu jest otwarta i dostępna dla wszystkich osób dorosłych, które z własnej inicjatywy planują podnieść swoje umiejętności/kompetencje lub zmienić/nabyć nowe kwalifikacje (w tym dla osób z niepełnosprawnościami), umożliwiające rozwój w kierunku umiejętności zawodowych, cyfrowych, niezbędnych do podjęcia pracy – w szczególności pracy w sektorze zielonej gospodarki.

    Szczegółowe zasady rekrutacji do projektu zostały określone w Regulaminie rekrutacji, który dostępny jest na stronie projektu, w zakładce dokumenty.

    2. Gdzie należy ubiegać się o dofinansowania?

    W ramach projektu pn.: „Zielona przyszłość dla Śląska” o dofinansowanie usług rozwojowych można ubiegać się u Operatora tj. w Biurze obsługi klienta (BOK): LG Project Łukasz Dobiczek ul. Mariacka 1/22, 40-014 Katowice. Ponadto nasi pracownicy będą dostępni również w Mobilnych Biurach Obsługi Klienta (MBOK) – 4 razy w miesiącu. Harmonogram pracy MBOK dostępny na stronie projektu: https://projektydofinansowane.pl/harmonogram-mobilnego-biura-obslugi/

    3. Jaki jest cel projektu?

    Celem głównym projektu jest wzrost umiejętności/kompetencji lub zmiana/nabycie nowych kwalifikacji, umożliwiających rozwój w kierunku umiejętności zawodowych, cyfrowych, niezbędnych do podjęcia pracy w sektorze zielonej gospodarki w okresie od 01.01.2024 do 31.12.2026
    przez minimum 405 osób (w tym 243 kobiety) z grupy 1350 (w tym 810 kobiet) osób dorosłych, tj. powyżej 18 roku życia zamieszkujących
    lub pracujących na obszarze subregionu centralnego w jednym z następujących podregionów górniczych województwa śląskiego: bytomskiego, gliwickiego, katowickiego, sosnowieckiego, tyskiego, planujących z własnej inicjatywy podnieść/zmienić/nabyć ww. kompetencje lub kwalifikacje.

    Minimum 30% grupy docelowej nabędzie/podniesie lub uzupełni kwalifikacje zawodowe/kompetencje.

    4. Na co mogę otrzymać dofinansowanie?

    Projekt zakłada udzielenie 95% dofinansowania na usługi rozwojowe związane z zieloną gospodarką tj. szkolenia lub studia podyplomowe.

    Usługi te będą realizowane w ramach formuły operatorskiej przy użyciu Podmiotowego Systemu Finansowania i za pośrednictwem usług oferowanych przez Bazę Usług Rozwojowych.

    W ramach projektu uczestnik otrzymuje 95% dofinansowania do usługi rozwojowej i wnosi wkład własny w wysokości 5%.

    Maksymalnie limit pojedynczej usługi rozwojowej takiej jak szkolenie, walidacja lub certyfikacja wynosi do 5 000 zł na osobę oraz do 10 000 zł
    na osobę na studia podyplomowe.

    5. Co mogę załatwić w Biurze Obsługi Klienta?

    Działalność Biura Obsługi Klienta (BOK) polega na:

    a. Informowaniu o projekcie – obsługa osobista, telefoniczna, elektroniczna;
    b. Prowadzeniu działań rekrutacyjnych (możliwość złożenia dokumentów);
    c. Pomocy w obsłudze platformy BUR dla uczestników projektu, m.in. poprzez zakładanie konta w Bazie; wskazywanie usług poprawnie zamieszczonych w bazie, usługi z najlepszą ceną/dogodnym dla uczestnika miejscem usługi; weryfikacją, czy cena usługi rażąco nie odbiega
    od innych cen takich samych/podobnych usług w Bazie; udzielanie informacji na temat funkcjonowania Bazy, warunków rejestracji; pomaganie w kontaktach z Administratorem BUR;
    d. Aktywnym promowaniu BUR i zachęcaniu do rejestracji podmiotów niezarejestrowanych w bazie, w szczególności informowanie o możliwości
    i warunkach rejestracji w BUR podmiotów wskazanych przez potencjalnych uczestników projektu zainteresowanych szkoleniami oferowanymi przez ten podmiot, pomaganie uczestnikom w zamieszczaniu ogłoszeń o zapotrzebowaniu na usługę rozwojową, niedostępną w BUR;
    e. Doradztwie w zakresie zakładania kont EuroPass oraz MojePortfolio;
    f. Doradztwie zawodowym świadczonym fakultatywnie. Spotkanie z doradcą zawodowym w celu opracowania bilansu kompetencji i doradztwa
    w zakresie doboru usług rozwojowych.

    Minimum 3 dni w tygodniu BOK jest czynne do godziny 17:00.

    Zapewnione są także 3-godzinne dyżury co najmniej w dwie soboty w miesiącu.

    Ponadto Operator zapewnia funkcjonowanie mobilnych BOK poza miejscowością działania BOK stacjonarnego.

    Działalność mobilnych BOK polega na:

    a. Organizacji pracy punktów w terenie obejmującej pełen zakres usług w sposób umożliwiający zachowanie prywatności klientów,
    b. Realizacji wsparcia w formie mobilnej minimum 4 razy w miesiącu.

    Operator zapewnia możliwość skorzystania z udogodnień dostępności dla osób z ograniczoną zdolnością poruszania się, które potrzebują takiego wsparcia. Pracownicy zachęcają do wcześniejszego zgłoszenia takich potrzeb, w celu umówienia terminu i miejsca spotkania dogodnego dla obu stron.

    Zapraszamy na naszą stronę www oraz portale społecznościowe.

    6. Czy prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą mogę starać się o dofinansowanie w ramach projektu?

    Nie. O dofinansowanie w ramach projektu nie mogą się starać przedsiębiorcy w rozumieniu art.4 ust.1-2 Prawa Przedsiębiorców, czyli:

    Pojęcie przedsiębiorcy

    a. Przedsiębiorcą jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niebędąca osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, wykonująca działalność gospodarczą.
    b. Przedsiębiorcami są także wspólnicy spółki cywilnej w zakresie wykonywanej przez nich działalności gospodarczej.

    7. Czy w ramach projektu „Zielona przyszłość dla Śląska” przewidziano możliwości finansowania kosztów opieki nad dzieckiem/osobą zależną osoby dorosłej korzystającej z usługi rozwojowej/ lub z usług doradcy zawodowego?

    Nie ma takiej możliwości. Zgodnie z Zasadami wdrażania projektów z zakresu Kształcenia Osób Dorosłych w FESL 2021-2027 (KOD FESL 2021-2027), Wytycznymi dotyczącymi realizacji projektów z EFS+ oraz Wytycznymi dotyczącymi kwalifikowalności wydatków na lata 2021-2027 możliwe jest kwalifikowanie jedynie kosztów bezpośrednio związanych z usługą rozwojową i niezbędnych do osiągnięcia celów projektu.

    8. W jakiej formie odbywają się usługi doradcze z doradcą zawodowym?

    Realizacja usługi poradnictwa zawodowego jest nieobowiązkowa i odbywa się stacjonarnie w godzinach pracy Biura Obsługi Klienta.
    Spotkanie trwa od 4 do 6 godzin. W wyjątkowych okolicznościach istnieje możliwość, aby doradca zawodowy świadczył pracę częściowo
    w sposób zdalny, tym niemniej nie powinno być to zasadą, decyzja o takiej formie winna być uzasadniona potrzebami uczestnika i powinna wynikać z preferencji uczestnika, a realizacja zadań należycie udokumentowana.

    9. Czy spotkanie z doradcą jest obowiązkowe i czy jest dodatkowo płatne?

    Spotkanie z doradcą jest bezpłatne i dobrowolne, uczestnik nie ma obowiązku skorzystania z  tej formy wsparcia.

    Wybór usługi rozwojowej co do zasady może być poprzedzony usługą doradztwa edukacyjno-zawodowego, której celem będzie właściwe dopasowanie potrzeb uczestników do zmieniającego się rynku pracy. W ramach usługi zapewnimy także wsparcie każdemu chętnemu uczestnikowi z następujących zakresów: zbudowanie motywacji do rozwoju, wsparcie w analizie potrzeb rozwojowych z wykorzystaniem modelu Bilansu Kompetencji,
    wsparcie w wyborze odpowiednich usług i identyfikacji nabytych umiejętności/kompetencji, oraz wsparcie w ich walidacji i certyfikacji. 

    10. Co to są zielone kwalifikacje i kompetencje zawodowe?

    Zielone umiejętności – umiejętności o charakterze zawodowym lub ogólnym, niezbędne do pracy w sektorze zielonej gospodarki, czyli takiej,
    która jest oparta na odnawialnych źródłach energii, nowoczesnych technologiach ukierunkowanych na niskoemisyjność i zasobooszczędność,
    a także na zarządzaniu środowiskowym w przedsiębiorstwach. Przyjmuje się, że zielone umiejętności to takie, które przyczyniają się do budowy
    „zielonej gospodarki” poprzez tworzenie „zielonych miejsc pracy”. „Zielone miejsca pracy” to te, które przyczyniają się do zachowania
    lub przywrócenia stanu środowiska, niezależnie od tego czy występują w tradycyjnych czy nowych rozwijających się „zielonych” sektorach.
    „Zielone miejsca pracy” wpływają pozytywnie na zwiększanie efektywności energetycznej i surowcowej, ograniczanie emisji gazów cieplarnianych, minimalizację odpadów i zanieczyszczeń, ochronę i odtwarzanie ekosystemów oraz wspieranie adaptacji do skutków zmian klimatu.

    11. Kiedy będą dostępne otwarte dla wszystkich nabory?

    Rekrutacja prowadzona jest na podstawie harmonogramu naboru, który określa terminy i wartość dofinansowania przewidzianą
    w ramach każdej z rund naboru.

    Informacja o terminach naboru zamieszczona jest na stronie internetowej projektu oraz na profilach społecznościowych projektu.

    12. Jak skorzystać z dofinansowania?

    a. Uczestnik składa do Operatora w trakcie trwania naboru, Formularz Zgłoszeniowy wstępny.
    b. Po zakwalifikowaniu dostarcza załączniki do zgłoszenia.
    c. Po ostatecznym zakwalifikowaniu do projektu podpisuje umowę na udział w projekcie.
    d. Uczestnik rejestruje się w Bazie Usług Rozwojowych (BUR)  uslugirozwojowe.parp.gov.pl i wyszukuję interesującą go usługę rozwojową tj. szkolenie(a)/studia podyplomowe, z adnotacją „możliwość dofinansowania”.
    e. Uczestnik składa wydrukowaną kartę wybranej usługi rozwojowej. Po uzyskaniu pozytywnej oceny podpisuje z Operatorem umowę
    na realizację wybranej usługi rozwojowej.
    f. Uczestnik wpłaca 5% wkładu własny do Operatora.
    g. Uczestnik bierze udział w usłudze rozwojowej, a po jej zakończeniu dokonuje oceny usługi w BUR.
    h. Uczestnik składa do Operatora Wniosek o rozliczenie Usługi Rozwojowej.
    i. Operator po zatwierdzeniu dokumentacji rozliczeniowej dokonuje płatności za usługę rozwojową Instytucji szkoleniowej.

    13. Jaka jest wysokość dofinansowania szkolenia/ studiów podyplomowych? Jakie koszty są po stronie uczestnika projektu?

    Całkowity poziom dofinansowania usługi rozwojowej typu szkolenie(a)/studia podyplomowe/walidacja/certyfikacja wynosi 95%. Wkład własny uczestnika wynosi 5 %.

    Maksymalny limit pojedynczej usługi rozwojowej takiej jak szkolenie, walidacja lub certyfikacja wynosi do 5 000 zł na osobę oraz do 10 000 zł
    na osobę w przypadku studiów podyplomowych.

    14. Jakie szkolenia są dostępne?

    Operator nie dysponuje zamkniętą listą szkoleń, to uczestnik decyduje, o zakresie, terminie oraz dostawcy usługi z Bazy Usług Rozwojowych. Pamiętać jednak należy, że celem szkolenia jest rozwój w kierunku umiejętności zawodowych, cyfrowych, niezbędnych do podjęcia pracy
    w szczególności w sektorach związanych z zieloną gospodarką.

    15. Czy wybrana usługa szkoleniowa z BUR może odbywać się w trakcie czasu pracy i w siedzibie pracodawcy?

    Nie. Usługa rozwojowa musi odbywać się poza godzinami pracy uczestnika i poza siedzibą pracodawcy. Osoba przystępuje do projektu z własnej inicjatywy, w swoim wolnym czasie.

    16. Czym, jest ID wsparcia i jak je uzyskać? 

    ID wsparcia to numer wskazujący, że Uczestnikowi projektu zostało przyznane dofinansowanie w ramach projektu. ID wsparcia jest niezbędne
    do zapisania się na usługę rozwojową. W numerze tym zawiera się numer umowy.

    ID wsparcia znajduje się na indywidualnym koncie klienta w Bazie Usług Rozwojowych (dalej zwanej „BUR”). Po zalogowaniu się na konto
    w BUR w menu Użytkownik zlokalizowanym po lewej stronie znajduje się zakładka „Mój profil”, a w niej dostępne ID wsparcia.

    17. Wiem u kogo chcę się przeszkolić, ale tej firmy nie ma w Bazie Usług Rozwojowych, co wtedy?

    Jeśli w ofercie Bazy Usług Rozwojowych nie ma konkretnego organizatora szkoleń, uczestnik może się z nim skontaktować bezpośrednio
    lub za pomocą pracownika Biura Obsługi Klienta, by ten przeanalizował możliwość zarejestrowania się w BUR i zamieszczenia swojej oferty szkoleniowej na dedykowanej platformie.

    18. Czy można wziąć udział w kilku szkoleniach? Czy szkolenia muszą być prowadzone przez jedną firmę szkoleniową?

    a. Tak. Nie ma określonej liczby szkoleń, jest tylko określona pula środków na osobę uczestniczącą w projekcie, tj. do 5 000 zł (w tym 5% wkładu własnego). Wartość wsparcia może być przez uczestnika dowolnie rozdysponowana pomiędzy szkolenia.
    b. Nie. Szkolenia nie muszą być prowadzone przez jedną jednostkę szkoleniową. Uczestnik ma  możliwość dokonania samodzielnego wyboru usług rozwojowych, które odpowiadają na indywidualne potrzeby rozwojowe.

    Po wyczerpaniu limitu u jednego operatora uczestnik może skorzystać ze wsparcia u innego operatora.

    19. Czy można wziąć udział w droższych szkoleniach a różnicę w cenie dopłacić z własnych środków?

    Tak. Jeśli cena szkolenia o charakterze zawodowym przekracza wartość 5 000 zł. Uczestnik, dopłaca różnicę w ramach wkładu własnego Operatorowi zgodnie z zapisami umowy na usługi rozwojowe. Warunkiem jest uzyskanie wcześniejszej zgody przez Operatora w Instytucji Pośredniczącej.

    20. Czym jest baza usług rozwojowych (BUR)?

    BUR – internetowa baza usług rozwojowych, obejmująca rejestr dostawców usług zapewniających świadczenie usług rozwojowych należytej jakości współfinansowanych ze środków publicznych, prowadzona w formie systemu teleinformatycznego przez Administratora BUR, którego funkcję pełni Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). BUR umożliwia w szczególności obsługę następujących procesów: publikację ofert usług rozwojowych świadczonych przez Dostawców Usług wpisanych do BUR; dokonywanie zapisów na poszczególne usługi rozwojowe; zamieszczanie ogłoszeń o zapotrzebowaniu na usługi rozwojowe; dokonywanie oceny usług rozwojowych zgodnie z Systemem Oceny Usług Rozwojowych; zapoznanie się z wynikiem ocen usług rozwojowych dokonanych przez pozostałych uczestników usług.

    Baza dostępna jest pod adresem www.uslugirozwojowe.parp.gov.pl.

    21. Jak założyć konto w BUR?

    Aby założyć konto w BUR należy wejść na stronę internetową  https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl, w prawym górnym rogu kliknąć zakładkę „Zarejestruj się”. W kolejnym kroku należy wypełnić formularz rejestracji użytkownika i go zatwierdzić. Po chwili na adres e-mail przyjdzie wiadomość o aktywacji konta w BUR i aby to zrobić, trzeba wejść w link i aktywować konto.
    Należy pamiętać, że dopiero kliknięcie w link aktywacyjny kończy proces rejestracji konta w BUR.

    22. Jak zapisać się na szkolenie/studia podyplomowe w Bazie Usług Rozwojowych?

    Na szkolenie/studia podyplomowe należy zapisać się przez stronę internetową  https://uslugirozwojowe.parp.gov.pl. Należy zalogować się na indywidualne konto, wyszukać szkolenie/studia podyplomowe zgodnie z instrukcją, która jest dostępna na stronie internetowej Projektu „Zielona przyszłość dla Śląska”. Gdy Uczestnik w BUR odnajdzie usługę, którą chciałby realizować, w prawym dolnym rogu (pod tytułem usługi) należy kliknąć przycisk „Zapisz się” oraz wybrać opcję profilu zapisu na usługę o nazwie Użytkownik. Należy pamiętać, aby w formularzu zgłoszeniowym w polu „Dodaj dofinansowanie” wskazać właściwe ID wsparcia.

    23. Czy dofinansowaniu w ramach projektu podlegają tylko usługi wpisane do Bazy Usług Rozwojowych.

    Tak, dofinansowaniu w ramach projektu podlegają tylko usługi rozwojowe oznaczone jako usługi z dofinansowaniem wpisane do Bazy Usług Rozwojowych.

    Oczywiście, że nie. Uczestnik po zakończeniu usługi rozwojowej obligatoryjnie wypełnia ankietę na BUR, składa wniosek, do którego załącza:
    fakturę wystawioną przez podmiot realizujący usługę rozwojową oraz kopia dokumentu potwierdzającego ukończenie usługi.

    Uczestnicy wpłacają jedynie kwotę wyliczonego 5% wkładu własnego przed szkoleniem. To operator po rozliczeniu usługi, przelewa całość
    za szkolenie dostawcy usługi. Na fakturze jest adnotacja o rozliczeniu szkolenia na podstawie umowy z operatorem.

    25. Czy przy naborze wniosków obowiązuje zasada „kto pierwszy”?

    O zakwalifikowaniu się do projektu decydują kryteria punktowe, a nie kolejność zgłoszeń. Szczegółowe informacje znajdują się w Regulaminie Rekrutacji: https://projektydofinansowane.pl/https-projektydofinansowane-pl-wp-content-dokumenty/

    Trzeba mieć na uwadze, że Operator zastrzega sobie możliwość wcześniejszego zakończenia naboru, jeśli w odpowiedzi na ogłoszenie wpłyną zgłoszenia stanowiące 120% alokacji dostępnej na rundę naborową.

    W razie potrzeby zapraszamy do kontaktu : bur@projektydofinansowane.pl